Blog

Trendy w marketingu 2023

Avatar photo Wiktoria

Nowy rok niesie ze sobą zarówno wiele możliwości, jak i wyzwań. Dotyczy to również świata marketingu. Z danych zamieszczonych w raporcie Digital 2022 Poland wynika, że w Polsce na początku zeszłego roku było aż 32.86 milionów użytkowników Internetu, co stanowi 87% populacji (dla porównania w roku 2021 liczba ta wynosiła 31.97 milionów). Jeśli Twoja firma nie przeniosła się jeszcze na platformę cyfrową, to najwyższy czas, żeby w końcu to zrobić. A jeśli już działasz w sieci, pewnie z chętnie dowiesz się, jakie trendy będą dominować w tym roku.

 

1. Influencer marketing. To raczej żadna niespodzianka. Szacuje się, że w 2022 roku wartość rynku influencer marketingu wyniosła 16.4 miliarda dolarów i wykazuje tendencję wzrostową. Według badania Reach a Blogger 2022 najchętniej wykorzystywanymi platformami do współpracy były kolejno: Instagram (80,4% badanych), Facebook (54,9%), blogi webowe (34,3%), YouTube (41,2%) oraz TikTok (37,3%). Firmy biorące udział w badaniu decydowały się na podpisanie umów z medium, nano i mikroinfluencerami.

 

2. TikTok z największą dynamiką wzrostu. Publikowane na tej platformie filmy skupiały ponad 50% odbiorców w wieku 18-24.

 

3. Wideo. Przewiduje się, że treści wideo w 2023 roku odnotują jeszcze większy wzrost niż w roku ubiegłym, dlatego warto uwzględnić je w swoich działaniach. Dotyczy to zwłaszcza Instagram (Reels), TikTok lub YouTube (Shorts).

 

4. Obsługa klienta. Social media stopniowo stawały się platformami do obsługi klienta. Odbiorcy mogą bezpośrednio kontaktować się z firmami, dzięki czemu czas oczekiwania na odpowiedź zostaje skrócony do minimum. Co ciekawe, 54% globalnych uczestników rynku miało bardziej przychylne opinie o markach, które odpowiadały na skargi lub prośby za pomocą SM. (Raport Microsoft – Global State of Customer Service).

 

5. Zbieranie danych i skupianie się na leadach. Pozyskiwanie informacji od klientów ułatwia wprowadzenie na rynek kolejnych produktów i usług. Formularze nie muszą być rozbudowane – wystarczy, że będą krótkie, a treściwe. Dzięki temu nie tylko pozwolą utrzymać zaangażowanie użytkowników, ale dostarczą cennych i wiarygodnych danych.

 

6. Ochrona danych. Zachowanie prywatności odbiorców i ochrona ich danych osobowych to już nie tylko trend, ale i obowiązek, do którego należy się dostosować. Zapewnienie wymogów formalnych i respektowanie praw użytkowników pozwala nawiązać z nimi trwałą, wartościową i opartą na zaufaniu relację.

 

7. Kierowanie na lokalizację. Ze względu na rozwój geotagowania na platformach społecznościowych staje się to coraz bardziej powszechnym sposobem dotarcia do lokalnych odbiorców.

 

Czy jesteś gotowy na nadchodzące zmiany? Który z trendów planujesz wykorzystać w swoich działaniach w najbliższym czasie?