Kolory w marketingu
Dziś na celownik bierzemy kolory i rolę, jaką odgrywają w marketingu. Wpływają nie tylko na nastrój i emocje, ale również… na decyzje zakupowe konsumentów! Co sprawia, że są tak potężnym narzędziem?
Psychologia koloru
Wszyscy wiemy, że w różnych kulturach, różne odcienie wywołują pewne skojarzenia i określone emocje. My pozostaniemy na rodzimym podwórku i przeanalizujemy kilka barw.
- Czerwony – kojarzony jest z pasją i energią. Według badań stymuluje ludzką psychikę najbardziej. Często używa się go w promocjach wyprzedaży lub produktów, mając na celu wywołanie natychmiastowej reakcji, np. kliknięcie w “kup teraz”.
- Żółty – energetyczny, ciepły i radosny. Przyciąga uwagę i stymuluje do działania, dlatego on także jest chętnie wykorzystywany w branży, np. przy gazetkach promocyjnych i banerach.
- Niebieski – wywołuje zaufanie. Kojarzy się ze spokojem i bezpieczeństwem, dlatego w szczególności upodobały go sobie marki z branży finansowej i technologicznej.
- Czarny – symbol prestiżu, elegancji i nowoczesności. Często stosowany do podkreślenia ekskluzywności. Chętnie wykorzystuje się go w branżach związanych z modą, technologią i luksusem, ale też podczas prezentowania limitowanych ofert.
- Biały – symbolizuje czystość, prostotę i minimalizm. W marketingu potęguje wrażenie nowoczesności, przejrzystości i profesjonalizmu.
- Zielony – odnosi się do natury i zdrowia. Chętnie wykorzystują go firmy związane z opieką medyczną, ekologią czy zdrowym trybem życia. Ale, ale! Zieleń kojarzy się również z pieniędzmi, dlatego zauważymy go również w reklamach związanymi z finansami czy oszczędnościami.
Przykłady użycia kolorów przez poszczególne marki
Teorię mamy już za sobą, zatem teraz przejdziemy do praktyki i sprawdzimy, na jakie kolory postawiły jedne z najbardziej rozpoznawalnych brandów.
Facebook
Kolor: niebieski
Branża: technologia, media społecznościowe
Marka chce być kojarzona z zaufaniem, niezawodnością i stabilnością. Niebieski to także barwa, która sprzyja skupieniu i komunikacji, co jest niezwykle istotne w przypadku SoMe.
Starbucks
Kolor: zielony
Branża: gastronomia
Zielony wspiera wizerunek marki jako firmy przyjaznej środowisku, która promuje idee zrównoważonego rozwoju.
IKEA
Kolory: żółty, niebieski
Branża: meblarska
Żółty symbolizuje optymizm i radość, co odzwierciedla pozytywne podejście marki do życia i domowego wnętrza. Dopełnia go niebieski, który odzwierciedla stabilność i zaufanie.
Chanel
Kolor: czarny, biały, złoty
Branża: moda
Marka wykorzystuje przede wszystkim czerń, która odzwierciedla wyrafinowanie, elegancję i luksus. Biały dodaje czystości, a złoto prestiżu. Kombinacja tych kolorów doskonale odzwierciedla wizerunek kreowany przez brand.
Czy wykorzystujesz psychologię kolorów w swojej działalności? Jeśli tak, na które z nich stawiasz?