Blog

Kolory w marketingu

Avatar photo Wiktoria

Dziś na celownik bierzemy kolory i rolę, jaką odgrywają w marketingu. Wpływają nie tylko na nastrój i emocje, ale również… na decyzje zakupowe konsumentów! Co sprawia, że są tak potężnym narzędziem?

 

Psychologia koloru

 

Wszyscy wiemy, że w różnych kulturach, różne odcienie wywołują pewne skojarzenia i określone emocje. My pozostaniemy na rodzimym podwórku i przeanalizujemy kilka barw.

  • Czerwony – kojarzony jest z pasją i energią. Według badań stymuluje ludzką psychikę najbardziej. Często używa się go w promocjach wyprzedaży lub produktów, mając na celu wywołanie natychmiastowej reakcji, np. kliknięcie w “kup teraz”.
  • Żółty – energetyczny, ciepły i radosny. Przyciąga uwagę i stymuluje do działania, dlatego on także jest chętnie wykorzystywany w branży, np. przy gazetkach promocyjnych i banerach.
  • Niebieski – wywołuje zaufanie. Kojarzy się ze spokojem i bezpieczeństwem, dlatego w szczególności upodobały go sobie marki z branży finansowej i technologicznej. 
  • Czarny – symbol prestiżu, elegancji i nowoczesności. Często stosowany do podkreślenia ekskluzywności. Chętnie wykorzystuje się go w branżach związanych z modą, technologią i luksusem, ale też podczas prezentowania limitowanych ofert.
  • Biały – symbolizuje czystość, prostotę i minimalizm. W marketingu potęguje wrażenie nowoczesności, przejrzystości i profesjonalizmu.
  • Zielony – odnosi się do natury i zdrowia. Chętnie wykorzystują go firmy związane z opieką medyczną, ekologią czy zdrowym trybem życia. Ale, ale! Zieleń kojarzy się również z pieniędzmi, dlatego zauważymy go również w reklamach związanymi z finansami czy oszczędnościami.

 

Przykłady użycia kolorów przez poszczególne marki

 

Teorię mamy już za sobą, zatem teraz przejdziemy do praktyki i sprawdzimy, na jakie kolory postawiły jedne z najbardziej rozpoznawalnych brandów.

  • Facebook

 

Kolor: niebieski
Branża: technologia, media społecznościowe

 

Marka chce być kojarzona z zaufaniem, niezawodnością i stabilnością. Niebieski to także barwa, która sprzyja skupieniu i komunikacji, co jest niezwykle istotne w przypadku SoMe.

 

  • Starbucks

 

Kolor: zielony
Branża: gastronomia

 

Zielony wspiera wizerunek marki jako firmy przyjaznej środowisku, która promuje idee zrównoważonego rozwoju.

 

  • IKEA

 

Kolory: żółty, niebieski
Branża: meblarska

 

Żółty symbolizuje optymizm i radość, co odzwierciedla pozytywne podejście marki do życia i domowego wnętrza. Dopełnia go niebieski, który odzwierciedla stabilność i zaufanie.

 

  • Chanel

 

Kolor: czarny, biały, złoty
Branża: moda

 

Marka wykorzystuje przede wszystkim czerń, która odzwierciedla wyrafinowanie, elegancję i luksus. Biały dodaje czystości, a złoto prestiżu. Kombinacja tych kolorów doskonale odzwierciedla wizerunek kreowany przez brand.

 

Czy wykorzystujesz psychologię kolorów w swojej działalności? Jeśli tak, na które z nich stawiasz?