Blog

Black Friday w social mediach

Avatar photo Klaudia

Nareszcie nadszedł ten długo oczekiwany dzień, a mianowicie Black Friday. Wprawdzie promocyjny szał trwa już od dobrych kilku dni, a w przypadku niektórych marek już od początku listopada, ale dopiero dzisiaj osiągnie on swój szczyt. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak wykorzystać ten dzień i zwiększyć aktywność swoich fanów w social mediach, maksymalizując sprzedaż usług i produktów.

 

W tym dniu uwaga konsumentów jest skierowana głównie na branżę e-commerce. To właśnie sklepy internetowe mogą, według nas, najbardziej zyskać wizerunkowo i sprzedażowo. Sprawdźmy więc, jakie działania podjęły duże polskie marki w mediach społecznościowych w ciągu ostatnich dni.

 

Na początku naszą uwagę przykuł profil RTV EURO AGD.  Odliczanie do Black Friday rozpoczęto tam już na pod koniec października, wprowadzając akcję “Black Weeks”. Począwszy od 31 października, co tydzień można było znaleźć w tym sklepie nowe, przecenione produkty. Jeśli chodzi o social media, marka promowała akcję głównie za pomocą zdjęcia w tle na swoim fanpage’u. Co tydzień ustawiano nowe cover photo, informujące o superofercie. Wczoraj, gdy odliczanie do Czarnego Piątku dobiegało końca, pojawiło się kolejne zdjęcie z hasłem “Wielki Finał”. Na pochwałę zasługuje fakt, że marka zaczęłą akcję promocyjną długo przed 23 listopada. Widać, że była to dokładnie przemyślana, zaplanowana kampania, a nie tzw. “szybki strzał”.

 

Kolejnym interesującym profilem w ostatnich dniach jest Komputronik. W środę na tym profilu zmieniono kolory identyfikujące markę na czerń. Zarówno zdjęcie profilowe, jak i zdjęcie w tle przybrały nowe oblicze. Od tej pory, każdy wpis promujący przecenione produkty osadzony został na czarnym tle. Dzięki temu jasno widzimy, kiedy zaczęła się akcja promocyjna i jakie produkty możemy zakupić w niższych cenach. Co ważne, na każdej produktowej grafice widzimy także cenę standardową, więc potencjalny klient wie, ile może “zaoszczędzić”. Jest to doskonały ruch, ponieważ każdy z nas uwielbia mieć poczucie, że skorzystał z niebywałej okazji. Podobne kroki podjęto na profilu Flying Tiger. Łatwo zauważyć, że dotychczas publikowane wpisy obracały się wokół jasnej kolorystyki i nasyconej palety barw. Od 19 listopada możemy obserwować animacje i grafiki utrzymane w ciemnej tonacji. Zmieniono również zdjęcie profilowe na negatyw.

 

Szczecińska Galeria Kaskada skrupulatnie informuje swoich fanów o trwających promocjach, udostępniając na swoim fanpage’u albumy z infografikami. Każdy z klientów chętnych dokonać zakupów w galerii handlowej może przejrzeć aktualne wyprzedaże w ciągu zaledwie paru minut i to w jednym miejscu. Kaskada postawiła także na zmianę cover photo.

 

Sephora Polska zdecydowała się na rozpoczęcie wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku już 19 listopada. Zmianie uległo zdjęcie profilowe – które dziś jeszcze zamiast logo, przedstawia napis Black Friday. W tej samej koncepcji utrzymano zdjęcie w tle – animowany napis przykuwający uwagę. Poza ciekawą oprawą graficzną, zauważamy jednak, że marka nie oferuje swoim klientom większych promocji. Wielu komentujących posty tej marki zwraca także uwagę na kłopoty związane z rabatami – czy wpłynie to dobrze na wizerunek marki?

 

W Polsce prowadzenie kampanii związanych z Czarnym Piątkiem w mediach społecznościowych może stanowić spore wyzwanie. Niektóre z marek przygotowały się do tego wydarzenia rzetelnie, wprowadzając fanów w zakupowy szał odpowiednio wcześniej. W natłoku czarno-piątkowych reklam najważniejsze jest to, aby wyróżnić się i pozostać w pamięci konsumenta na dłużej, by w efekcie wybrał on właśnie nasze produkty.

 

Odpowiednie działania w social mediach i dobrze przygotowana komunikacja może przynieść nie tylko korzyści sprzedażowe, ale również podnieść świadomość klientów o istnieniu marki oraz związać ich ze sobą na dłużej.