Rozkręć swój profil na Instagramie!
Social media są dziedziną na tyle młodą, że trudno o encyklopedie czy publikacje naukowe poparte wieloletnimi badaniami, które rozwiewałyby wątpliwości z jej obszaru. Po Internecie poruszamy się w większości intuicyjnie, ucząc się i wyciągając wnioski na podstawie własnych (lub podpatrzonych u wirtualnych znajomych, bo przecież warto uczyć się na błędach, ale najlepiej nie swoich) działań. Instagram to medium społecznościowe, które niezmiennie cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza w czasach, gdy słowo jest wypierane przez obraz, a treści można skrócić do kilku hasztagów. Lubimy go, bo z założenia jest spontaniczny i instynktowny. Robimy telefonem zdjęcie owsiance na mleku kokosowym, kubkowi latte z popularnej sieciowej kawiarni lub dwóm splecionym dłoniom oprawionym dopiskiem #perfectcouple. Na koniec poprawiamy nieco kontrast, jasność, nakładamy filtr i gotowe. Instagram jest też rewelacyjnym narzędziem marketingowym. Każdego dnia korzystają z niego miliony użytkowników, wśród których są nasi potencjalni klienci, warto więc wyjść im naprzeciw. Nie zniechęcaj się tym, że Instagram nie pasuje do Twojej marki, bo działasz w branży logistycznej czy technologicznej. Zacznij od rzetelnego research’u i przyjrzyj się działaniom konkurencji. Szybko odkryjesz, czy i w jaki sposób komunikuje się ona z grupą docelową. Jak jednak znaleźć sposób komunikacji lepszy niż konkurencyjnych firm? Co zrobić, by nasze wpisy wyróżniały się na tle innych, często podobnych? Jak przyciągnąć obserwatorów, scrollujących codziennie setki porównywalnych kadrów? Nadciągamy z pomocą, aby przedstawić Wam nasze spostrzeżenia:
Dodawaj jasne, estetyczne zdjęcia. Dobre oświetlenie to połowa sukcesu. Zadbaj, by źródło światła (okno, lampa) znajdowało się za Twoimi plecami. Fotografia wykonywana „pod słońce” będzie ciemna i nieatrakcyjna dla odbiorcy. Dopilnuj też, by zdjęcia były dobrej jakości. Nie wymaga to od Ciebie profesjonalnej lustrzanki, wystarczy aparat w telefonie – nie zapomnij jednak przetrzeć obiektywu. Zatroszcz się również o detale; nawet najbardziej apetyczne naleśniki nie będą wyglądać dobre na brudnym stole, a markowy zegarek źle zaprezentuje się na dłoni z obgryzionymi skórkami.
Zwróć uwagę na godziny publikowania zdjęć. Jeśli chcesz, by dotarły do jak największej ilości odbiorców, dodawaj je rano lub wieczorem. Zauważyliśmy, że zdecydowana większość osób przegląda Instagram między 7.30 a 10:00 (przy śniadaniu, w tramwaju w drodze do pracy) i później po 18:00, będąc już z powrotem w domu. W porze okołopołudniowej, kiedy ludzie są w pracy czy w szkole, zasięgi będą proporcjonalnie słabsze.
Namawiaj do interakcji. Ludzie lubią czuć, że ich zdanie jest ważne i się liczy. Zadaj pytanie, rozpocznij dyskusję. Prowokuj wymianę zdań, reaguj na komentarze i nigdy nie zostawiaj pytań bez odpowiedzi. Nikt nie chce być lekceważony – chętniej wracajmy w miejsca, gdzie nasze zaangażowanie jest doceniane.
Zaprzyjaźnij się z hasztagami. Są one świetną opcją dotarcia do większej ilości odbiorców. Pomyśl o słowach-kluczach, które opisują, co przedstawia zdjęcie. To właśnie dzięki hasztagom osoby szukające inspiracji mogą trafić na Twój profil, a jeśli już go odkryją, jest duża szansa, że zostaną na dłużej. Instagram podpowiada, jakie słowa cieszą się popularnością i zyskują największą ilość polubień. Metodą prób i błędów spróbuj przetestować, jakie hasztagi przyniosą Ci najwięcej korzyści. Eksperymentuj, sprawdzaj, zastanów, po jakich hasłach Ty wyszukiwałbyś zdjęć o interesującej Cię tematyce. Aby dotrzeć do zagranicznych odbiorców, warto dodawać także hasztagi w języku angielskim.
Zadbaj o różnorodność. Potraktuj swój profil jako całość, a nie pojedyncze zdjęcia. Staraj się przeplatać motywy, baw się, urozmaicaj. Aby uniknąć sytuacji, w której przygotowujesz posty na ostatnią chwilę, niestarannie i bez pomysłu, spróbuj stworzyć harmonogram publikacji na najbliższy miesiąc lub chociaż tydzień. W ten sposób łatwiej będzie Ci się zorganizować i uporządkować oraz usystematyzować działania.
Prowadzenie profilu na Instagramie może wydawać się świetną zabawą i rozrywką, ale wbrew pozorom jest też fantastyczną metodą na dotarcie do potencjalnych klientów i komunikację z nimi. Najważniejszy jest plan, chaotyczne działania zadziałają na naszą niekorzyść. Stwórz własną strategię komunikacji, do której odbiorcy się przyzwyczają, a chętnie będą do Ciebie wracać.