Kim są osoby z “Silver Generation” i jak się z nimi komunikować?
Marketing pokoleniowy możemy określić jako wykorzystywanie wiedzy o doświadczeniach i preferencjach danych grup wiekowych oraz kierowanie w ich stronę przemyślanych działań. Inaczej zatem będzie wyglądać komunikacja z pokoleniem Z, a inaczej z Millenialsami. Tworząc strategię marketingową w internecie niestety często zapomina się o osobach z tzw. “Silver Generation”, a to w nich drzemie wielki potencjał!
Czym charakteryzuje się “Silver Generation”?
Termin ten odnosi się do osób po 50-55 roku życia i choć jest to młody wiek, pokolenie silver nazywane jest współczesnymi seniorami. Niestety, często w komunikacji marketingowej, osoby 50+ narażone są na krzywdzące stereotypy. Starość przedstawiana jest jako samotność, ból, nieatrakcyjność, trudność z odnalezieniem się w scyfryzowanym świecie.
Silverzy jednak to bardzo niedoceniana grupa społeczna. Mimo, że nie urodzili się oni w czasach powszechnie dostępnego Internetu, chcą czuć się potrzebni i starają się korzystać z życia pełnymi garściami. Dzięki rozwojowi medycyny oraz technologii, starość może być obecnie postrzegana bardziej pozytywnie – jako okazja do realizowania marzeń. Współcześni seniorzy często mają podejście zgodne z maksymą: “życie zaczyna się po pięćdziesiątce” – mają ustatkowane życie, odchowane dzieci, więc mogą w pełni skupić się na sobie. Aktywnie robią zakupy, korzystają z Internetu, mają profile w mediach społecznościowych. Są najszybciej rosnącą grupą odbiorców na Facebooku! Marki powinny zatem nauczyć się, jak efektywnie do nich docierać.
Jak komunikować się z pokoleniem Silver?
Najistotniejszą cechą osób 50+ jest zmiana podejścia do życia w stosunku do poprzednich pokoleń. “Nowa starość” to czas na rozwijanie kariery, naukę nowych umiejętności, podróże czy sport. Warto o tym pamiętać przy planowaniu strategii. Na co jeszcze warto zwracać uwagę?
Nie powielaj stereotypów
Staraj się widzieć w starszym pokoleniu coś więcej niż tylko ból pleców czy nieumiejętność radzenia sobie z technologią. Miej na uwadzę, że większość “seniorów” postrzega życie bardzo pozytywnie i potrzebuje czegoś więcej niż tylko kolejny środek wspomagający pamięć.
Postaw na prostą komunikację
Silverzy nie potrzebują skomplikowanych treści, aby zrozumieć przekaz. Upraszczaj komunikację tam, gdzie tylko możesz. Uwaga! Mimo, że osoby po 50. roku życia są weseli, pozytywni i rozumieją współczesne trendy, nie traktuj ich jak nastolatków. To zupełnie dwie różne grupy mające inne wartości.
Unikaj słowa “senior”
W odpowiedniej komunikacji warto pamiętać również o kwestiach językowych. Pojęcie “dla seniora” samo w sobie może być już stygmatyzujące. Znajdź alternatywę i pamiętaj, że Silverzy również podróżują, chodzą na randki, kupują online, aktywnie uprawiają sport.
Pokolenie Silver to wciąż niedoceniana grupa społeczna. Nie można jednak ignorować potencjału tej grupy konsumentów, która jest coraz bardziej aktywna i otwarta na nowe doświadczenia.
Aby skutecznie komunikować się z “Silver Generation”, marki powinny przede wszystkim skupić się na rzeczywistych potrzebach, rezygnując z krzywdzących stereotypów.